Ανακ. για τα Πρότυπα πειραματικά Σχολεία
Μετά την παρέλευση ενός έτους εφαρμογής του νόμου 3966/2011 περί Προτύπων Πειραματικών Σχολείων (ΠΠΣ), και παρά τις σχετικές τροποποιήσεις του άρθρου 329, παρ. 4 του ν. 4072/2012, η ΠΕΣΣ θεωρεί χρέος της να επισημάνει αστο-χίες και θεσμικά κενά του νόμου τα οποία έχουν οδηγήσει σε τεράστια προβλήματα που επηρεάζουν την καλή λειτουργία των παραπάνω σχολείων.
Συγκεκριμένα και ενδεικτικά:
- Η διοικητική υπαγωγή των ΠΠΣ στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκ-παίδευσης, είναι ανεφάρμοστη στην πράξη καθώς οι Περιφερειακές Διευθύνσεις δεν μπορούν να καλύψουν τις συγκεκριμένες αρμοδιότη-τες.
- Οι ετήσιες ανάγκες των ΠΠΣ σε προσωπικό δεν είναι δυνατό να προ-βλεφθούν πριν την παρέλευση ενός μήνα από την έναρξη των μαθη-μάτων και συγκεκριμένα πριν την οριστικοποίηση της λειτουργίας των ομίλων. Έτσι οι ανάγκες σε προσωπικό δεν μπορούν να καλυφθούν μέσα από τη διαδικασία των αποσπάσεων που έχουν προηγηθεί πριν την έναρξη των μαθημάτων.
- Το ενδεχόμενο ομαδοποίησης ΠΠΣ της ίδιας βαθμίδας μιας περιφε-ρειακής διεύθυνσης, όπου οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να συμπλη-ρώνουν ωράριο στα σχολεία της ομάδας αυτής, οδηγεί σε απαράδε-κτες καταστάσεις όπως για παράδειγμα, εκπαιδευτικός που υπηρετεί σε ΠΠΣ της Ν. Σμύρνης να διατίθεται για συμπλήρωση ωραρίου σε ΠΠΣ στους Αμπελοκήπους.
- Η λειτουργία των ΕΠΠΕΣ, χωρίς ξεκάθαρες αρμοδιότητες, αφενός έχει δημιουργήσει σύγχυση αρμοδιοτήτων μεταξύ αυτών και λοιπών θε-σμικών οργάνων του σχολείου (Δ/ντης, Σύλλογος Διδασκόντων, κ.α), ενώ η συμμετοχή μελών του Συλλόγου Διδασκόντων στο ΕΠΠΕΣ ενίοτε αποτελεί αιτία τριβών μεταξύ των εκπαιδευτικών και επιδρά αρνητι-κά στο σχολικό κλίμα.
- Η δυνατότητα ορισμού Σχολικών Συμβούλων στο ΕΠΠΕΣ από διαφορε-τική περιοχή (διεύθυνση) από εκείνη στην οποία βρίσκεται το ΠΠΣ δεν είναι λειτουργική, πέραν του γεγονότος ότι στηρίζεται σε απολύτως αυθαίρετη διαβάθμιση - διάκριση των Σχολικών Συμβούλων.
- Η ΔΕΠΠΣ λειτουργεί συνήθως κατά παρέκκλιση κάθε διοικητικής αρ-χής και πέραν των αρμοδιοτήτων της. Για παράδειγμα, με ποια δικαι-οδοσία η ΔΕΠΠΣ είναι υπερκείμενη αρχή των Διευθύνσεων Εκπαίδευ-σης και μετακινεί εκπαιδευτικούς μιας Δ/νσης σε κάποιο ΠΠΣ; Και αν έχει το δικαίωμα αυτό, πως κάτι τέτοιο μπορεί να πραγματοποιείται μέσω ενός απλού ηλεκτρονικού διαδικτυακού μηνύματος (mail), χωρίς διοικητικό έγγραφο και ανάλογη πράξη;
- Δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικό κίνητρο προσέλκυσης προσοντούχων εκπαιδευτικών στα ΠΠΣ. Αντίθετα το γενικό πλαίσιο λειτουργίας των ΠΠΣ δημιουργεί συνθήκες εργασιακής έντασης αλλά και αβεβαιότητας για την υπηρεσιακή κατάσταση των υπηρετούντων εκπαιδευτικών. Μάλιστα από το Σεπτέμβριο 2011 μέχρι σήμερα το κλίμα στα ΠΠΣ μό-νο ήρεμο δεν είναι.
Επί πλέον δημιουργούνται ερωτήματα, όπως:
- Είναι δυνατόν, ενώ παρατηρείται πλήθος δυσλειτουργιών στα ΠΠΣ όπως αυτές στις οποίες αναφερθήκαμε, να ανακοινώνεται αξιολογικό πλαίσιο για τους εκπαιδευτικούς των ΠΠΣ, ενδεχομένως διαφοροποι-ημένο από το γενικό πλαίσιο αξιολόγησης, χωρίς καμία διαβούλευση, με αυθαίρετα και ορισμένα εξ αυτών ασαφή κριτήρια;
- Είναι δυνατό η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών των ΠΠΣ να ξεκινήσει χωρίς να έχουν διασαφηνισθεί υφιστάμενα ερωτηματικά και χωρίς να έχει προηγηθεί η συστηματική ενημέρωση των εμπλεκομένων;
- Στην επικείμενη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών των ΠΠΣ, προβλέπεται και η συμμετοχή εκπαιδευτικών με οργανική θέση σε ΠΠΣ οι οποίοι υπηρετούν σε άλλα σχολεία. Πώς μπορούν να συμμετάσχουν ισότιμα οι παραπάνω εκπαιδευτικοί όταν δεν έχει θεσπισθεί αξιολόγηση για τα σχολεία στα οποία υπηρετούν;
- Πόσο δίκαιο είναι εκπαιδευτικός που δεν επιθυμεί τη συμμετοχή του στη διαδικασία να τυγχάνει δυσμενούς μεταχείρισης σε σχέση με εκ-παιδευτικό που συμμετείχε στη διαδικασία και αξιολογήθηκε αρνητι-κά;
- Πώς μπορεί να ξεκινά η διαδικασία χωρίς να είναι προσδιορισμένες οι οργανικές θέσεις για κάθε ΠΠΣ; Και πόσο δίκαιο είναι ένας εκπαιδευ-τικός που είναι αποσπασμένος σε ΠΠΣ από το 2011-12 να μπορεί να συμμετέχει στη διαδικασία και να καταλάβει θέση σε ΠΠΣ και ένας άλλος που αποσπάσθηκε φέτος ή δεν έχει αποσπασθεί καθόλου να μη μπορεί ακόμη και αν έχει εξαιρετικά προσόντα;
Δυστυχώς και στη συνάντηση της 8/11/2012, όλων των Σχολικών Συμβούλων Ν. Ελλάδας που εμπλέκονται στα ΠΠΣ, που οργανώθηκε από την Περιφερειακή Διεύ-θυνση Αττικής και τη ΔΕΠΠΣ, έγινε φανερός ο τρόπος διαχείρισης των ΠΠΣ.
Δύο μόνο από τα επτά μέλη της ΔΕΠΠΣ παρέστησαν, ενώ τα υπόλοιπα μέλη της θεώρησαν περιττό να παραστούν και να συζητήσουν με τους Σχολικούς Συμβού-λους για τα μεγάλα και σοβαρά ζητήματα που απασχολούν όλους τους εμπλεκόμε-νους στα ΠΠΣ.
Το πλήθος των ερωτημάτων και επισημάνσεων από πολλούς παριστάμενους Σχολικούς Συμβούλους για τις αστοχίες και τα ελλείμματα, τόσο του Ν.3966/2011 όσο και των εφαρμοστικών εγκυκλίων, κατέδειξαν με τον πιο γλαφυρό τρόπο τα σο-βαρά προβλήματα της διαχείρισης του ζητήματος των ΠΠΣ και της διαδικασίας ε-φαρμογής της αξιολόγησης, που ακολούθησε η ΔΕΠΠΣ.
Για όλους τους παραπάνω λόγους το ΔΣ της ΠΕΣΣ ζητάει από την πολιτική η-γεσία να προχωρήσει σε διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα για βελτιώσεις και θεραπεία αδυναμιών του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των ΠΠΣ, ώστε αυτό να γίνει αποδοτικό και να υπηρετήσει αυτόν το τόσο χρήσιμο θεσμό προς όφελος της εκπαίδευσης.
Μέχρι να γίνει αυτό, το ΔΣ της ΠΕΣΣ εκτιμά ότι δεν είναι δυνατόν να προχω-ρήσει η προτεινόμενη από τη ΔΕΠΠΣ αξιολόγηση στα ΠΠΣ και ζητάει από την πολιτι-κή ηγεσία να αναστείλει την εφαρμογή της.